01 Januari 2010

New year, New inventory.

dulu time aku mula2 beli pc, plan nye nk pkai monitor CRT je, takut lari bajet.
tp bila usha2 kat kedai tuh, LCD time tuh beza 3ratus lebih je dr CRT.
so angkat la satu LCD brand DELL time tuh.

masa berlalu...

dan lepas satu sem, abg aku bg kat aku keyboard DELL lak.
tgh design dia smart, ala2 Mac nye keyboard.

walaopon button dia agak keras berbanding ngan keyboard aku pkai seblom nih, tp nk lawa nye psl, aku gagahkan jugak gune keyboard nih.

then, suatu ketika, ada lak speaker DELL kat umah aku. abg aku x nk pkai katenye. test2 bunyi dia sket, sedap juge, x perlu aku angkut subwoofer aku beso2 balik utp. pkai speaker kecik cukop.


lepas dapat speaker tuh, aku dh berkira2 nk lengkapkan koleksi DELL aku...
so ape lagi nk kena tukar?
usha forum lowyat jap, ada org jual mouse DELL. bkan mouse mcm kat lab2 utp yg x sensitif tuh, design dia lebih cantek...


dan aku pkai mouse ni agak lama... rase2 lebih setahun. dan ape yg best nye ngan mouse nih? dia nye button kiri kanan tuh kalo tekan2 bunyi dia memang kuat ar.... tp yg best nye, dia nye button kat tepi kiri tuh. button back/forward. amat2 menyenangkan time browse tenet dan file2.


malangnye,
lebih kurang sebulan lepas, anak buah aku yg dikasihi dh masuk bilik aku dan godek2 pc aku...
tengok2, mouse aku dh x nyala(lampu optical di bawahnye). try cabut/pasang balik, xleh gk. adoii... cmno nih?

so bermula la pencarian aku dlm mencari mouse yg terbaik bagi diriku...

so ciri2 yg aku carik adalah:

1st- berbaloi2 dengan harganye
2nd- x terlalu kecik( sesuai ngan tgn aku)
3rd- ada button back/forward

dan setelah sebulan mencari,
akhirnya aku temui mouse yg aku rase best dan memenuhi kriteria2 yg disebutkan td.

inilah dia, gigabyte m6800
hmm...
nk kate gempak sgt xde ar,
tp dia ada button kat tgh(bwh scroll tuh) yg bleh tukar dia nye DPI(dot per inch).
antara 800 dan 1600dpi.
kalo mouse utk gaming2 nye dpi dia aku rase dlm 1800 kot.
kira mouse ni mcm entry level bg gaming mouse la...


kekurangan mouse ni rase cume satu(bg aku ar),
dia nye body rase x bape solid, rase ringan.
sebab tu ada kat tenet cmne cara nk bg dia berat mcm buh duit syiling, kotak, kertas dan sebagainya.
tp bg aku, kira orite ar, rase selesa dan sedap di tangan...huhu

dan pencarian mouse aku nih memakan masa seminggu sebab mula2 rase nk beli kat forum,
harganye RM39.00+postage RM8-RM10. dh jd RM47/RM49. dh jd mahal tuh. lg satu, kalo rosak ke susah lak nk claim warranty.

aku usha kat forum, ada org beli mouse nih RM37.00 kat lowyat(Sri Comp).
jd aku pon beli la kat lowyat.

tp aku beli pada harga RM39.00 dan mouse ni ada satu je kat kedai tuh...
aku pon grab cepat2 dan g bayar... huhu...

p/s: td time khutbah jumaat, belek2 la spek aku nih. tgk mcm dh uzur je... rase mcm nk tukar lak. bila time semayang, ada kanak2 riang ria lari depan aku, pijak spek aku. pergh... memang mengganggu kekhusyukan aku semayang. nasib bek x pecah...

4 comments:

iyouweblog.com berkata...

lowyat selalu lbh murah...gadgets...
nanged u. want to win a new year gift? Nang this

farid_izzat berkata...

asal same ngan mouse ak?? zzzz :P

Unknown berkata...

sama ke?
haha...
ko beli bape ek dulu?
apsal aku rase cm dh nek harga mouse nih?
huhu...

farid_izzat berkata...

lbh krg la... kat pc fair thn lps..
mmg ringan, tp ok la, kuat grip.. :P